WORKSHOP

4th Summer school of history of mathematics
4ème Ecole d’été d’histoire des mathématiques

21 – 25 July, 2025

INTRANET FOR ORGANIZERS

Scientific Committee
Comité scientifique

Isabelle Lémonon-Waxin (Cermes3)
Thomas Morel (University of Wuppertal)
Rossana Tazzioli (Université de Lille)
Dominique Tournès (Université de la Réunion)

Additional contribution:
Evelyne Salançon (IRES – Université d’Aix-Marseille
Nathalie Chevalarias and Pierre Ageron are also co-leaders of the Inter-IREM Commission on Epistemology and the History of Mathematic

Organizing Committee
Comité d’organisation

Pierre Ageron (CNRS, Université de Caen)
Nathalie Chevalarias (Lycée Pilote Innovant International – Poitiers)
Thomas De Vittori (Université d’Artois)
Bertrand Eychenne (Lycée Henri IV de Paris)
Gaëlle Louaked (Université de Lille)

IMPORTANT WARNING:  Scam / Phishing / SMiShing ! Note that ill-intentioned people may be trying to contact some of participants by email or phone to get money and personal details, by pretending to be part of the staff of our conference center (CIRM).  CIRM and the organizers will NEVER contact you by phone on this issue and will NEVER ask you to pay for accommodation/ board / possible registration fee in advance. Any due payment will be taken onsite at CIRM during your stay.

Building on the success of the three previous editions (2022, 2023 and 2024), this fourth summer school will follow the same format to address the theme of « The Impossible in Mathematics ».
The Summer School in the History of Mathematics is aimed at secondary school and firstyear university mathematics teachers who are motivated to establish or deepen a foundational knowledge base in the history of mathematics. The goal is to help participants develop rigorous methodological reflexes in the history of mathematics and to design pedagogical resources that incorporate historical elements. Additionally, the summer school invites reflection on concepts to be taught and the implementation of pedagogical practices in mathematics education.

Fort du succès des trois éditions précédentes (2022, 2023 et 2024), cette quatrième école d’été en reprendra la formule pour aborder le thème de « L’impossible en mathématiques ».
L’École d’été d’histoire des mathématiques s’adresse à des enseignants de mathématiques du secondaire et du premier cycle universitaire volontaires qui cherchent à constituer, ou à consolider, un socle de connaissances élémentaires en histoire des mathématiques. L’objectif est d’acquérir des premiers réflexes méthodologiques rigoureux en histoire des mathématiques, mais aussi de concevoir des ressources pédagogiques utilisant l’histoire des mathématiques.
Cette école d’été ouvre également la réflexion sur les notions à enseigner et sur la mise en œuvre des pratiques pédagogiques dans l’enseignement des mathématiques.

SPEAKERS

Pierre Ageron (CNRS, Université de Caen)   Est-il possible d’apporter une réponse à toute question mathématique ?
Bertrand Eychenne (Lycée Henri IV de Paris)   Quand l’impossible côtoie l’évidence : la quête d’une justification de la règle des signes
Carène Guillet (IREM de Nantes)    Combattre ou admettre l’impossible : la quadrature du cercle et l’incommensurabilité dans les manuels de géométrie du XIXe siècle
Norbert Verdier (IUT Cachan)    Circulations des mathématiques au XIXe siècle par les journaux
Cédric Vergnerie (Université Paris 7)   L’infini impossible : une source de clarification

SPONSORS