WORKSHOP
3rd Summer school of history of mathematics
3e Ecole d’été d’histoire des mathématiques
15 – 19 July, 2024
Organizing Committee
Comité d’organisation
Nathalie Chevalarias (Lycée Pilote Innovant International – Poitiers)
Thomas De Vittori (Université de Lille)
Bertrand Eychenne (Université Paris-Saclay)
Evelyne Salançon (IRES – Université d’Aix-Marseille)
Scientific Committee
Comité scientifique
Pierre Ageron (CNRS, Université de Caen)
Thomas De Vittori (Université d’Artois)
Michela Maschietto (University of Modena e Reggio Emilia)
Rossana Tazzioli (Université de Lille)
Dominique Tournès (CNRS, Université de la Réunion)
The Summer School in the History of Mathematics is designed for secondary school and undergraduate mathematics teachers who volunteer with the aim of establishing or reinforcing a foundation of basic knowledge in the history of mathematics, acquiring initial rigorous methodological reflexes in the history of mathematics, and finally, designing their own pedagogical resources using the history of mathematics. Each day will be structured around a lecture, followed by a workshop on reading historical texts, and in the afternoon, workshops on designing pedagogical resources. The theme selected for the 2024 session is: Showing in Mathematics.
L’École d’été d’histoire des mathématiques s’adresse à des enseignants de mathématiques du secondaire et du premier cycle universitaire volontaires dans le but de se constituer, ou bien de consolider, un socle de connaissances élémentaires en histoire des mathématiques, d’acquérir de premiers réflexes méthodologiques rigoureux en histoire des mathématiques, et enfin de concevoir leurs propres ressources pédagogiques utilisant l’histoire des mathématiques. Chacune des journées sera structurée autour d’un cours magistral, suivi d’un atelier de lecture de textes historiques, et, l’après-midi, d’ateliers de conception de ressources pédagogiques. Le thème retenu pour la session 2024 est : Montrer en mathématiques.
SPEAKERS
Martine Bosc (Aix-Marseille-Université) & Jean-Louis Maltret (Aix-Marseille Université) & Marie-Renée FLeury (Aix-Marseille Université) Les preuves visuelles
Nathalie Chevalarias, (Lycée Pilote Innovant International – Poitiers) Quelles images nous montrent les constructions en perspective des peintres de la Renaissance ?
Thomas De Vittori (Université de Lille) Les figures et les diagrammes comme condition d’existence des objets et des raisonnements mathématiques
Bertrand Eychenne (Université Paris-Saclay) Montrer les performances de l’art analytique d’Al-Khwarizmi à François Viète
Marie-Line Moureau (IREM – Pays de Loire) L’art de démontrer dans la Cosmographie de Simon Stévin