Scientific Committee
Comité scientifique
Serge Abitboul (ARCEP, ENS Paris, INRIA)
Bertrand Meyer (Telecom Paris)
Aline Parreau (Université Grenoble 1)
David Pichardie (Meta)
Organizing Committee
Comité d’organisation
Serge Dupont (Lycée Condorcet, Paris)
Florian Hatat (Lycée Hoche, Versailles)
Xavier Martres (Lycée Blaise Pascal, Clermont-Ferrand)
Virginie Monfleur (Lycée Faidherbe, Lille)
IMPORTANT WARNING: Scam / Phishing / SMiShing ! Note that ill-intentioned people may be trying to contact some of participants by email or phone to get money and personal details, by pretending to be part of the staff of our conference center (CIRM). CIRM and the organizers will NEVER contact you by phone on this issue and will NEVER ask you to pay for accommodation/ board / possible registration fee in advance. Any due payment will be taken onsite at CIRM during your stay.
First, we would like to remind the reader who is not aware of the specifics of French undergraduate system that there is in France, beside University, another way to follow a scientific curriculum. Those French preparatory classes (CPGE) attract most of the best baccalaureate graduates and consist of intensive courses in mathematics and physics, and in preparing both for the national competitive entry examinations for French Schools of Engineering and for graduate studies in Science. Most French researchers – but not all – have followed that path. In general, the students who follow this path become engineers, but many become teachers or researchers as well. The curriculum involves lectures in French as well as in foreign languages.
For 30 years, since the introduction of a programming course using Pascal in French preparatory classes (CPGE), the « Algorithmique et programmation » conference has been a major element for the training of CPGE teachers in Computer Science. At the beginning, only a few of the students in CPGE studied computer science. Over the course of various reforms, the importance of Computer Science has grown in scientific content.
Today, Computer Science is taught to all CPGE student. A major reform in 2021 created an IT-dominated curriculum (MPII/MPI curriculum with C and OCaml as the two programming languages taught). All the other curricula now have a common computer science course (including theoretical aspects, mostly in algorithmics, and using Python as programming language). The MP curriculum, which is the most advanced in mathematics, also includes a computer science option (with more theoretical courses and with Ocaml as programming language). This, coupled with the creation of a CAPES and an Agrégation in computer science, the landscape of computer science education has been turned upside down.
We mention that Computer Science has been introduced in high school with a devoted course (NSI). Tools from algorithmics are now also taught in Mathematics and Physics classes. This introduction has been made possible thanks to huge efforts from high school teachers who have had first to teach themselves on their own time. The workshop “Algorithmics and programming” – which was suddenly interrupted by Covid – was the most important training tool for CPGE
teachers.
As of today, to the best of our knowledge, there is no equivalent to this workshop on pedagogy for Computer Science.
For this first session since the ambitious reform of 2021, we will investigate the notion directly involved in the programm of CPGE Computer Science.
Depuis 30 ans (et l’arrivée de l’enseignement du langage Pascal en Classes Préparatoires aux Grandes Écoles – CPGE), la conférence « Algorithmique et programmation » constitue un élément majeur de la formation des professeurs de classes préparatoires en informatique. À sa création, une seule filière recevait un enseignement d’informatique et seulement sous forme d’option disponible dans certains lycées. Au fil des réformes, l’informatique a pris de plus en plus de place dans les contenus scientifiques, contenus enseignés par des professeurs auto-formés.
Aujourd’hui, l’informatique y est enseignée à tous les étudiants. Une réforme majeure en 2021 a créé une filière à dominante informatique (filière MPII/MPI avec comme langage support C et OCaml). Toutes les autres filières ont un enseignement informatique (informatique de tronc commun avec comme langage support Python). La filière MP, à coloration plus mathématique, accueille en sus une option informatique (avec pour langage support Ocaml). Couplée à la création d’un CAPES puis d’une agrégation d’informatique, dont les meilleurs lauréats trouvent leur place en classes préparatoires, le paysage de l’enseignement de l’informatique est bouleversé.
Notons que l’informatique a aussi fait une entrée importante au lycée, avec la création d’une spécialité NSI en première et terminale. L’algorithmique élémentaire a elle aussi fait son entrée dans les programmes de sciences depuis une dizaine d’année. Cette introduction massive a été rendue possible par un énorme effort d’auto-formation des enseignants aussi bien du secondaire que de CPGE. Le stage annuel au CIRM – qui ne s’est brutalement arrêté qu’à cause de la pandémie de Covid – a joué un grand rôle dans cette formation.
Il n’existe aujourd’hui, à notre connaissance, aucun cadre national de formation des enseignants d’informatique à l’échelle des stages “Algorithmique et programmation” passés.
Pour cette première session depuis l’ambitieuse réforme de 2021, il est prévu d’axer le contenu sur les notions directement en prise sur les différents programmes de chaque filière de CPGE scientifique.
SPEAKERS
Yves Bertot (INRIA) Proof assistant and learning
Louis Jachiet (Telecom Paris) Databases
Anne-Cécile Orgerie (CNRS) Energy-efficiency in distributed systems
Olivier Serre (CNRS) Game Theory
Jill-Jênn Vie (INRIA) Machine Learning
Yaëlle Vinçont (ENS Rennes) Security and Strategies for unit testing